HLAVNÍ STRANA | MAPA WEBU

mob.: +420 604 310 204

Přestavby vozidel na LPG

Proč přestavit svůj vůz na LPG?

Když se u automobilu řekne plynový pohon, skoro každému se vybaví zkratka LPG. Pochází z anglického Liquified Petroleum Gas a skrývá se pod ní starý známý tlakem zkapalněný propan-butan. Pod zkratkou CNG je zase ukryt zemní plyn, jehož použití v dopravě je rozšířeno podstatně méně. Z pohledu běžného uživatele ho diskvalifikuje především absence čerpacích stanic, kratší dojezd při ještě objemnější a mnohem těžší nádrži než u LPG a vyšší cena za přestavbu vozidla a její schválení.

Výhody přestavby

  • poloviční úspora nákladů

Hlavní výhodou přestavby na LPG je téměř poloviční úspora nákladů oproti provozu na benzín. Cena LPG je ve srovnání s benzínem je dlouhodobě v celoročním průměru prakticky poloviční. Spotřeba propanbutanu v litrech je oproti benzínu vyšší cca o 10-15 %. Motor má zato klidnější a tišší chod a méně se opotřebovává, protože v něm nevznikají karbonové usazeniny (za použití systému na ochranu ventilů a ventilových sedel FLASHLUBE !!).

  • osvobození od silniční daně

Kromě toho je jistě pro podnikatele a živnostníky zajímavá skutečnost, že vozidla vybavená alternativním pohonem LPG, CNG a hybridní jsou osvobozena od silniční daně. Hřát vás také může vědomí, že provozem automobilu na plyn o něco méně ničíte životní prostředí.

  • možnost provozu i na benzín

Určitou výhodou auta na plyn pak je zachování možnosti provozu na LPG i na benzín, tedy prodloužení dojezdu. To však bylo aktuální spíše před několika lety, kdy síť čerpacích stanic LPG byla podstatně řidší než dnes. Proto se dnešní trend v přestavbách na pohon plynem vyznačuje v drtivé převaze montážemi tzv. toroidních nádrží - nádrží místo rezervy. Tyto nádrže jsou často menší než klasické válcové montované zpravidla za zadní sedadla v zavazadlovém prostoru, ale umožňují jeho lepší využití. Vzhledem k vysoké hustotě sítě čerpacích stanic LPG není potřeba tankovat velké množství plynu kvůli dojezdu.

Nevýhody přestavby

  • vysoká vstupní investice

Provedení přestavby pohonu na LPG je zásahem do konstrukce vozidla, který se nemusí líbit výrobci (možná diskuse o ztrátě záruky s prodejcem, ale většinou nebývá problém).

  • nutná druhá palivová nádrž

Daní za větší dojezd a úsporu nákladů je nutnost umístit do vozidla druhou palivovou nádrž. Možnosti jsou v zásadě dvě – buď vám válcová nádrž zabere část kufru, nebo toroidní nádrž obsadí místo pro rezervní kolo. Zvolíte-li druhou možnost, musíte vozit rezervu v kufru - tedy pokud chcete vyhovět platné právní úpravě, pokud ne je dobré vozit alespoň profi opravnou sadu se stlačeným dusíkem na opravu píchlé pneumatiky na cestě. Nová vozidla prodávaná na našem trhu s pohonem na LPG  jsou již homologována s nádrží  LPG místo rezervy a nemají povinnost vozit rezervní kolo.

  • Omezení vjezdu do podzemních garáží

Jako poslední nevýhodu je třeba zmínit omezení spočívající v zákazu vjezdu vozidla s plynovým pohonem do většiny podzemních garáží.

Mnoho lidí si myslí že přestavby na LPG jsou nebezpečné

Mnoho lidí nemá důvěru v přestavbu vozidla na LPG z obavy o vlastní bezpečnost. Stačí vzpomenout na obrázek z novin nebo televize, co dokáže s rodinným domem provést výbuch dvoukilové propan-butanové lahve. Pokud však svěříte přestavbu odborné firmě, která vám do auta namontuje originální schválená zařízení, jsou tyto obavy neopodstatněné. Naopak systémy LPG jsou daleko bezpečnější než benzín nebo nafta. Výbuch vozidla s odborně namontovaným systémem LPG je prakticky nemožný.

Plynová nádrž je při výrobě kontrolována tlakovou zkouškou, vybavena multiventilem s tepelnou a tlakovou pojistkou, omezovačem průtoku a je na nádrži je oddělen plynotěsnou schránkou. V případě nárazu při nehodě dojde k  okamžitému uzavření přívodu plynu.

Jaký systém vybrat?

Záleží hlavně na tom, jaký typ motoru ve voze máte. Od této skutečnosti se odvíjí to jaký systém je nutné do vozidla zabudovat aby vše fungovalo tak jak má. V současné době se používají dva systémy:

  • Systém s centrálním směšovačem I. a II generace

Starší vozidla vybavené karburátorem si vystačí s jednoduchým systémem s centrálním směšovačem, jehož hlavní výhodou je nízká cena, která začíná zhruba na 10 700 Kč. U vozidel se vstřikováním a řízeným katalyzátorem je třeba zařízení doplněné řídicí jednotkou. Cena takové přestavby se pohybuje okolo 16 000 Kč.

  • Systém sekvenčního vstřikování   IV. generace

Pro novější automobily je jediný použitelný systém vstřikování plynu , který pracuje na obdobném principu jako systém vstřikování benzínu. Přísun paliva je zajišťován samostatně ovládanými vstřikovači pro každý válec zvlášť, čímž je dosaženo lepších hodnot výkonu i spotřeby než u jednoduššího systému s centrálním směšovačem a je u něho zcela eliminováno nebezpečí tzv. "zpětného zášlehu" neboli střílení do sacího potrubí, kterým často trpí systémy s centrálním směšovačem ve vozidlech s dlouhým sacím potrubím. Vyšší kvalitě odpovídá i vyšší cena, která začíná na 23 000 Kč.

 

Jakou značku LPG systému vybrat?

  • Komponenty LPG systémů které se používají k přestavbám vozidel v ČR musí být homologovány podle předpisu EHK a soupravy či sady těchto komponentů podléhají velmi přísným schvalovacím procedurám jak zkušebních ústavů , tak schválením potvrzeným vydáním osvědčení MD ČR.
  • Není tedy možné, aby se v ČR používaly nekvalitní, nebo dokonce neschválené a nekvalitní komponenty k oficiálním, legálním přestavbám.
  • Dle našeho názoru není na trhu v ČR žádný vyloženě špatný nebo nefunkční  systém lpg, před kterým by se měl mít zákazník na pozoru.
  • To ovšem neplatí o mnohých pokoutných a amaterských montážních garážích, které se směle pouštějí do přestavby na LPG s vidinou snadno vydělaných peněz - často bohužel bez elementárních znalostí, zkušeností o diagnostickém vybavení ani nemluvě.
  • V čem spočívá zásadní hledisko kvality funkce a spolehlivosti  systému LPG v automobilu?
  • V odborně erudované a správné volbě konfigurace přestavbové sady pro ten konkrétní automobil tak aby byly splněny technické předpoklady pro správnou funkci.
  • V kvalitně provedené odborné montáži, nastavení a seřízení systému lpg(kalibrace).
  • Teprve po splnění techto dvou hledisek můžeme hledat rozdíly v kvalitě použitých komponentů podle různých výrobců.

Kolik mě bude přestavba stát?

Jak bylo uvedeno, cena přestavby se bude odvíjet především od systému, který bude použit. Liší se i ceny zařízení od různých výrobců. Záleží mj. na typu a velikosti nádrže a v neposlední řadě i na tom, která firma přestavbu provede. Rozhodnete-li se šetřit provozní náklady přechodem z benzínu na LPG, asi byste ale neměli začít tím, že se budete snažit za každou cenu ušetřit na nákladech za zařízení a jeho montáž. Pár tisícovek úspory za přestavbu provedenou na základě neodolatelně nízké cenové nabídky "garážovým LPG guru" se může v budoucnu při provozu docela prodražit.

Komu se vyplatí přestavba na LPG?

Jste-li sváteční řidič a ujedete pár tisíc kilometrů za rok, asi nemá smysl o změně paliva vůbec uvažovat. Vlastníte-li však automobil v dobrém technickém stavu s velkým zavazadlovým prostorem a benzínovým motorem s vyšší spotřebou a ročně najedete deset a více tisíc kilometrů, určitě byste se měli o LPG blíže zajímat. Můžete ušetřit na jednom kilometru třeba jednu korunu a počáteční investice se vám může relativně brzo vrátit.

Vše tedy nasvědčuje tomu, že zlevňování pohonných hmot nás asi  nečeká, spíše naopak. Automobily používající jako paliva plyn lze  v běžném provozu potkat čím dál častěji.

Novinky a akce

Nyní neprobíhají žádné.

Kde nás najdete?

AUTOSERVIS PŘEMYSL KOVÁŘ

Fryčovice 165

739 45 Fryčovice

Česká Republika

IČ.: 76291677

mob.: +420 604 310 204

email: info@autoserviskovar.cz

otevřeno: dle telefonické domluvy

Mapa zde